amy-shamblen-pJ_DCj9KswI-unsplash
מירב כהן מור

מירב כהן מור

סטנדרטיזציה ואיך היא תקפיץ את העסק שלך קדימה

סטנדרטיזציה
1. תִקנון. מנגנון תיאום המפעיל אנשים ומתאם ביניהם באמצעות נהלים, הוראות ותקנות סטנדרטיים שנקבעו מראש, לפני תחילת העבודה.
2. פיתוח של חומרים לאמצעי מדידה אחידים, כך שניתן יהיה להשוות מוצרים, או תהליכים, האחד לעומת השני.
3. רציונליזציה של העבודה על ידי קביעת מספר מסוים של תהליכים ושיטות, דבר שהביא בעקבותיו לייצור המוני של הדגמים.

סטנדרטיזציה.
מצאתי את עצמי אומרת את המילה הזאת כמה פעמים ללקוחות בזמן האחרון. רובן הסתכלו עלי קצת מוזר ולא בדיוק הבינו מה אני רוצה.
אז למי שעוד לא יודעת לאבא שלי היה מפעל לקטשופ (יותר נכון חברה לייצור מזון. היה קטשופ ועוד מגוון רחב מאוד של מוצרים, הוא יודע לבנות סל..) מאז שהייתי קטנה.
כילדה הייתי מסתובבת בין המכונות והמלגזות, כשגדלתי עשיתי גם סיבוב כעובדת מן המניין – פיתוח עסקי, אסטרטגיה והבייבי שלי – תכנון הקמת מפעל ומרכז לוגיסיטי חדש שיכיל את הפעילות הגדלה של החברה. על שטח של 10 דונם הקמנו 6,000 מ"ר של מבנים שהותאמו במיוחד לצרכי החברה ובהתאם לכל התקנים הכי מחמירים.
קראתי ולמדתי אז ערמות של חומרים, ישבתי עם יועצים מכל סוג אפשרי, הכרתי בעיניים עצומות את הסניף האשקלוני של משרד הבריאות. ובכל שלב מילת המפתח היתה סטנדרטיזציה.
כדי לשמור על בטיחות מזון, כדי שכל בקבוק יכיל תמיד את אותו מוצר, כדי ליצור תהליך עבודה יעיל, כדי שהרכש יהיה מדויק, כדי שעשרות עובדים ידעו בכל רגע נתון מה לעשות – צריך שיהיה סטנדרט עבודה ברור.
עסקים גדולים רגילים וחייבים לעבוד כך, ואנחנו מקבלות את זה כמובן מאליו. ברור לנו שבכל גביע יוגורט שנקנה נמצא תמיד בדיוק אותו טעם ואותו מרקם, שהשמפו הקבוע שלנו יריח תמיד אותו דבר, שחברת השליחויות תמיד תהיה ערוכה לעמוד בתנאים שנקבעו מראש, שהמגירות של איקאה יקרסו אחרי שנה לתוך עצמן (סתם, זו לא דוגמא טובה )
ואם זה לא יקרה נכעס ונתלונן. נכון?
אז למה אנחנו לא מצפות אותו דבר מהעסקים של עצמנו?
למה השירות שלנו משתנה לכל לקוח? למה המחיר שלנו נע ונד לפי מצב הרוח? למה זה נראה לנו הגיוני להגיד ללקוח – מצטערת, היה לי עומס, זה בסוף לא יקרה השבוע.
ובכן, זה לא הגיוני. וזה לא צריך להתנהל ככה.

גם עסק קטן צריך סטנדרטיזציה, הנה כמה סיבות:
  1. תהליך מכירה יותר יעיל ויותר מוצלח – כשלקוח מתעניין מקבל מענה מיידי, מדויק ועקבי לפניה שלו, כאשר הצעת המחיר יוצאת מיידית או מקסימום אחרי כמה שעות (ולא אחרי שבועיים כי חשבת והתלבטת ולא ידעת כמה כדאי ובינתיים הלקוח כבר המשיך לחמישה ספקים אחרים) הסיכוי לסגירה גדל ואת משקיעה בו פחות מאמצים.
  2. כדי לעבוד פחות קשה – הרי את עושה שוב ושוב כמעט אותו דבר. יש שינויים קלים אבל ב-80% מהמקרים זה חוזר על עצמו. כשתהיה לך שיטת עבודה אחידה תחסכי ערמות זמן על התלבטויות, טעויות והסתבכויות.
  3. כדי לאפשר לעסק לצמוח – אם את חושבת על הגדלה של העסק את חייבת סטנדרטיזציה שתאפשר לך להכשיר עובדים, שהם ידעו איך לבצע את העבודה ושתהיה לך אפשרות לפקח עליהם.
  4. כדי להגדיל רווחים – שלושת הסעיפים הקודמים ישפיעו אוטומטית על ההכנסות והרווחים שלך, תעבדי פחות, תמכרי יותר, תרוויחי יותר.
"אבל השירות שלי מותאם אישית אז זה לא רלוונטי לי"
זה כן.

גם השירות שלי מותאם אישית.
ובכל זאת כל מי שמחפשת פרטים על הייעוץ העסקי שלי תגיע בקלות לעמוד באתר שבו אני מציעה שני מסלולים ברורים ואם תפנה אליי תקבל חזרה דף מידע מפורט הכולל את כל מה שצריך לדעת על השירות שלי, גם מחיר. למרות שעוד לא דיברתי איתה, למרות שהשירות מותאם אישית. התמחור פשוט בנוי בצורה שמאפשרת את זה.

איך זה אפשרי?
בואו ניקח לדוגמא את הפסיכולוג שלי – אני משלמת לו מחיר קבוע לשעה. באותה שעה אני יכולה לדבר על מה שבא לי. אני יכולה לבוא באופן חד פעמי או פעם בשבוע במשך ארבע שנים, המחיר לשעה הוא אותו מחיר. מה שאנחנו עושים בתוך השעה הזאת משתנה כל הזמן, לפעמים אני יוצאת בוכה ולפעמים מרחפת על ענן, השירות שהוא נותן לי הכי מותאם אישית, אבל זה לא רלוונטי להגדרה ולמחיר שלו.

סטנדרטיזציה.
תכניסו את המילה הזאת ללקסיקון.
העסק שלכן צריך אותה.

נהנית? למדת? שתפי את חברותייך :)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

עוד תכנים שיעניינו אותך

איך לבנות סל מוצרים נכון

נכנסתי אתמול לירקן לקנות בננות. המקרר בבית היה מלא והייתי צריכה רק בננות. מול הכניסה עמדו אננסים גדולים ויפים אז לקחתי אחד, כשחיכיתי בתור ראיתי

להמשך קריאה »

רוצה לקבל תכנים חדשים ישירות למייל?
הירשמי לניוזלטר

X